Предварителното одобрение за кредит и бюджета за покупка са ключови при имотна сделка 

май 15, 2022

Преди да се впуснете в търсене на бъдещия ви дом, трябва да сте наясно с бюджета, с който разполагате. В тази статия ще научите защо е толкова важно предварителното одобрение за ипотечен кредит, как се калкулира бюджетът и какви са ориентировъчните срокове за договаряне на добри условия по заема.  

Кои са основните етапи при покупка на имот с ипотечен кредит 

Получаване на предварително одобрение 

Получаването на предварително одобрение за ипотечен кредит е задължителна част от процеса по покупка на имот посредством външно финансиране. По този начин купувачите получават „зелена светлина“, че могат да започнат с търсенето на своя нов дом, съобразявайки се с възможностите, които им предоставя банката.  

Защо предварителното одобрение е толкова важно? Нека си представим следната ситуация. Намерили сте жилище, което отговаря на всичките ви критерии – намира се на удобна локация, отговаря на изискванията ви за жилищна площ, разполага с паркомясто/гараж и други удобства, които сте търсили. Да предположим, че то струва 250 000 лв. При кандидатстване за ипотечен кредит обаче се оказва, че банката не може да ви отпусне повече от 200 000 лв. По този начин ще се поставите в невъзможност да покриете разликата и ще изпуснете жилището, което сте харесали. Следва преосмисляне на критериите и започване отначало на ново търсене и ходене по огледи. 

Калкулиране на бюджета за покупка 

Сумата, която банката ще ви отпусне не е единственият разход, който ще трябва да платите. В бюджета за покупка на нов дом влизат продажната цена на имота, разходите за прехвърляне на имота, такса за вписване в Агенцията по вписванията, нотариални такси, банкови такси, местен данък, такси за получаване на справки, брокерска комисиона, пазарна оценка на имота, разходи за ремонт и/или обзавеждане и т.н. Не бива да забравяте и таксата за усвояване на кредита, която се определя в зависимост от политиката на банката, която сте избрали. В някои банки тази сума е фиксирана, докато в други тя представлява процент от размера на отпуснатия заем. За да бъдете подготвени, проверете предварително каква е тарифата на избраната от вас банкова институция. Обикновено таксата за усвояване на кредита се плаща след като кредитът е получил одобрение.  

Имайте предвид и размерът на таксата за застраховка на имота. Добре е да знаете, че за разлика от другите такси, застраховка „Имот“ се заплаща всяка година. В масовия случай тя е в размер 0,15% от стойността на имота, а не на отпуснатия заем. Всичко отново зависи от условията на избраната от вас банка.  

Окончателно одобрение 

За да получите окончателно одобрение за ипотечен кредит, задължително изискване е определянето на реалната пазарна стойност на имота. За целта се изготвя експертна оценка, на база на която се определя максималната сума, която може да бъде отпусната. Този процес обикновено отнема около седмица, но ако се допитате до кредитен консултант, ще получите нужната информация в рамките на 24 часа.  

След което купувачът и продавачът трябва да подготвят необходимите документи и да ги предадат на банката. Обикновено изискваната документация включва  данъчна оценка на имота, удостоверения за наличие или липса на задължения, удостоверения за тежести, нотариални актове, скица/схема и др. 

Ако оценката на юристите не показва рискове, получили сте окончателно одобрение, оценката на имота е направена и сте постигнали консенсус по офертата, може да пристъпите към нотариалното заверяване на сделката, а след това и към вписването на ипотеката в Агенция по вписванията.  

Продължителност на процеса 

Процедурата по покука на недвижима собственост и договаряне на изгодни условия по ипотечния кредит е дълъг и сложен, ако не разполагате с доверен съюзник. Върху продължителността на целия процес влияят много фактори – продавача, купувача, нотариуса, условията на банковата институция, оценителя, юриста, служителите на държавната администрация и т.н. За да се постигнат максимално кратки срокове, се изисква синхрон между всички участници в процеса. За най-добри резултати и възможно най-кратко време за получаване на предварително одобрение, най-добре се доверете на надежден професионалист, който разполага с достатъчно опит и контакти. В ръцете на консултанта е координацията на комуникацията между всички участници. При липса на проблеми около имота и работа с професионалист можете да се сдобиете с нов дом в рамките на месец. Все пак, желателно е да си предвидите допълнително време, в случай на неочаквани ситуации.   

Copyright © 2022 NEW ESTATES. All Right Reserved.