Общо 25% от купувачите, търсещи жилищен имот в момента, се интересуват единствено от ново строителство. Още 50% от хората го предпочитат, макар да са готови и на сделка за апартамент в стара сграда, ако условията са изгодни. Това сочат резултатите от Националното проучване за нагласите към пазара на недвижими имоти, проведено от компаниите от Realto Group, които генерират най-голям обем сделки с жилища в България.
„Редица прогнози за спад – както на цените, така и на активността, се оказаха не просто неверни. Напротив, свидетели сме на пазар, който бележи абсолютен пик, броят на сделките е рекорден и няма индикации за промяна на този тренд. В същото време новото строителство е основният двигател, особено в големите градове. Това ни накара да проучим в дълбочина мотивите, нуждите и профила на клиентите. Инициирахме Националното проучване, за да отговорим на очакванията и да бъдем максимално полезни на нашите партньори, да помогнем на клиенти и инвеститори да гледат в една посока и по този начин да допринесем за устойчив и предвидим пазар”, коментира Йордан Ангелов, изпълнтелен директор на Realto Group. И допълва: „Планираме проучването на да бъде годишна инициатива, за да следим промените в потребителското поведение в краткосрочен и дългосрочен план.”
Според данните, София очаквано е основният притегателен център на клиентите – 64% от респондентите се интересуват от покупка на имот в столицата. Следват я Варна, Пловдив и Бургас, като едва 10% от участниците в проучването се интересуват от покупка извън четирите големи града на страната. В същото време желащите да се сдобият с имот в столицата вече живеят тук, а миграцията към града е движена основно от живеещите в по-малките областни и общински центрове.
Малко над 70% от участвалите в проучването търсят жилище за собствено ползване, с инвестиционни намерения са останалите близо 30% от клиентите.
„Новото строителство поражда у клиентите силни инвестиционни очаквания. Половината от участниците в проучването търсят имот с цел отдаване под наем, а 33% планират да го препродадат със спекулативна цел. Само 18% от хората се стремят да спасят парите си от инфлация. Това ясно показва, че новото строителство се възприема като реален източник на доходност, а не просто като алтернатива на банковия депозит”, коментира Весела Илиева, заместник-председател на Съвета на директорите на Realto Group и управляващ партньор на Unique Estates I Christie’s International Real Estate, New Estates и SAVOIR I Unique Estates.
Клиентите имат доверие в инвеститорите в нови проекти, сочи още проучването. Над 60% от тях готови да сключат сделка преди разрешението за ползване – 34% посочват готовност да подпишат договор в процеса на строителството, а други 28% – още преди старта на изграждането на проекта.
Притежание на жилище в модерна сграда е основният мотив на 29% от респондентите в проучването на Realto Group. Те споделят, че амортизацията и липсата на ефективна поддръжка прави старото строителство непривлекателно за тях. Съвременните строителни технологии и новите инсталации в сградата са причината за общо други 30% от отговорилите да предпочетат нова сграда. Да бъдат първи обитатели на жилището е приоритет за 14% от участвалите в проучването. Около 9% от хората са заявили, че ще открият по-добра социална среда в новите сгради, а очаквано по-изгодните цени са мотив за 10% от клиентите.
По-голямата част от клиентите на ново строителство търсят апартамент – 86%. Само 6% от запитаните търсят къща в близост до града, а 5% – къща в рамките на града. Едва 3% се интересуват от покупка на ваканционен имот.
Типът многофамилна сграда обаче чертае ясна разделителна линия между купувачите. Малка самостоятелна бутикова сграда е предпочитанието на 61% от клиентите, докато останалите 39% биха сключили сделка за жилище, намиращо се в комплекс, предлагащ допълнителни услуги и екстри. Големите комплекси са най-предпочитани от купувачите във възрастовата група 25-35 г. – 53% от тях се интересуват точно от такива.
Независимо от типа сграда обаче, за 79% от хората е важно наличието на гараж или паркомясто като допълнителна екстра. Поддържаният озеленен двор е следващото най-желано за участниците в проучването – 52%. Сигурността и видеонаблюдението, както и наличието на детска площадка са ключови за около 30% от клиентите на ново строителство. Наличието на смарт системи е от основно значение за 13% от запитаните, като много по-висок е делът на това комфортно решение сред купувачите от 25 до 35 г. СПА или фитнес в сградата са важни за 11%, а басейнът и рецепцията не са от значение за клиентите – едва 4% от тях ги посочват за приоритетна екстра към имота.
Площ до 80 кв. м – от тази големина на апартамента се интересуват 45% от купувачите, а други 42% – от жилище от 80 до 120 кв. м. В същото време обаче 53% от хората търсят 3-стайно жилище, а 29% – 2-стайно.
„Статистиката сочи, че се търси квадратура, отговаряща както на 2-стайни, така и на 3-стайни жилища. В същото време обаче, купувачите видимо предпочитат 2 спални. Това означава, че ще има засилен интерес към относително маломерни 3-стайни апартаменти и тук доброто и функционално разпределение в новите проекти ще бъде от ключово значение”, казва Гергана Тенекеджиева, изпълнителен директор на АДРЕС Недвижими имоти, част от Realto Group.
По отношение на задължителните характеристики на самото жилище, превес в предпочитанията на участниците в проучването взема красивата гледка – 55%. Голямата спалня – над 15 кв. м, е ключова за 48% от запитаните, а дневна над 30 кв. м е сред основополагащите характеристики на имота за 43% от хората. На повече от една баня държат 40% от респондентите, а на склад – 33%. Около 24% от хората държат на големи или френски прозорци, а 18% – на високи тавани. Дрешникът е важен елемент от интериора за 20% от запитаните. На луксозни общи части държат 18% от участниците в проучването на Realto Group.
Локацията е най-важният критерий при избора на имот ново строителство, сочи още статистиката. Общо 38% от респондентите посочват квартала като най-определящ покупката им. Едва на второ място е цената на жилището, която е ключов фактор за 32% от запитаните. Третият по важност критерий се очертава качеството на строителството, което е определящо за 11% от хората. Репутацията на инвеститора заема четвъртото място в подредбата на основните критерии на клиентите. Следват наличието на инфраструктура, площта на имота, близостта до паркове и училища. Устойчивите екологични практики не се очертават като устойчиви критерии на клиентите.
Най-желано е новото строителство в центъра на София – 12% от респондентите го слагат в опциите си за избор. Вторият по популярност район е Младост, представляващ интерес за 11% от клиентите. Манастирски ливади, в който и предлагането на нови проекти е по-голямо, е сред изборите на 10% от запитаните. Нараства интересът към Овча купел, попадащ в списъка с желани квартали на 9% от хората. Популярността на квартала расте, тъй като през последните няколко години там се появиха немалко качествени проекти, а в същото време кварталът разполага с вече изградена инфраструктура и достъп до метро. По 7% от участниците в проучването проявяват интерес към Кръстова вада и Хладилника, а Бояна е най-желаният квартал в полите на Витоша, следван от Бистрица.
Ниските лихви продължават да бъдат благоприятни за пазара – около 74% от покупките се планират да бъдат с кредит. С налични средства се очаква да се случат 26% от сделките – дял, идентичен с този на инвестиционно настроените купувачи, сочи проучването на Realto Group.