ОТ Кристина Накова
„Ако френската столица имаше архитектурен девиз за 2024, той би бил „Наслада от живота, красота и авангардност“
Париж е сърцето на иновативните тенденции в изкуството и модата, блестящите достижения на човешката мисъл и някои от кулинарните върхове на цивилизацията. Архитектурата му обаче е наистина специфична и разпознаваема – базиликата „Сакре Кьор“, катедралата „Нотр Дам“, стоманеното чудо на Айфел, „гъсеницата“ на Център „Помпиду“, бляскавата фасада на Парижката филхармония, дело на Жан Нувел, футуристичната сграда на фондация Louis Vuitton на Франк Гери… Те обаче са по-скоро изключение от чаровните, но все пак еднотипни каменни сгради с метални покриви, които си представяме, когато чуем Париж. Архитектурата на Жорж-Йо-жен Осман (Georges Eugène Haussmann), обновил през XIX век френската столица с размах, все още доминира в централните райони. Това е на път да се промени с няколко изменения в регулациите за строителство, както и с авангардните визии на архитектите. Ето и три пресни примера.
„Не бих могъл да създам този проект в настоящия му вид, ако не ставаше дума за пиене на коктейли“, казва Рами Фишлер. Архитектът получава задачата да превърне пететажна сграда от XVII век в историческото сърце на Париж в модерен коктейл бар за Moët Hennessy. За целта работи с ресторантьора, историк и създател на коктейли Франк Оду (Franck Audoux). За вдъхновение служи някогашният бар на Оду в 16-и район. Този път обаче всичко трябва да е по-мащабно – на пет етажа плюс малко пространство на покрива, достъпно единствено с покани. „Представях си пространствата като декори от снимачната площадка на филм. Така се получи и индивидуалната атмосфера на всеки етаж – като от различна сцена са“, казва Фишлер. „Можете да седнете пред сцената, на сцената или зад нея в зависимост от това, което искате да изпитате и да гледате.“ На първи, втори и четвърти етаж има барове с различен дизайн, а на трети етаж се разполага книжарница Rizzoli, където можем да дойдем с питието си, за да почетем или да купим книга. Архитектът обръща специално внимание и на материалите, които използва в Cravan – рециклира стари паркети, дървени облицовки за стени, каменни подове. Целият текстил е осигурен от Nona Source – стартъп компания, която предоставя неизползваните платове от модните къщи към групата LVMH за алтернативна употреба, в случая в интериорния дизайн.
Бяло и черно, светлина и сенки, традиция и модерност си дават среща в обновения интериор на студиото на Carita, луксозния бранд на L‘Oréal. Идеята на архитектите от REV Architecture е привидно проста – да превърнат една търговска площ в културно пространство за всяка дама, която носи у себе си френското усещане за стил и класа. За целта те тръгват от нещо базисно – елегантното и семпло лого на Carita в черно и бяло. Двете хиляди квадратни метра на студиото се заиграват именно с нюансите и светлосенките на тези контрастни цветове, като за това помагат голямата височина на пространството и стъкленият покрив. Естествената светлина минава през филтъра на овални стъклени панели, провесени по цялата дължина на атриума, които архитектите наричат прозрачни облаци. Черните арки на входа, които контрастират с последващия светъл интериор, целят да привлекат посетителите от улицата. Бялото и черното са запазени и за общите пространства, както и за стаите за индивидуални процедури. Както и във всяко друго нещо, свързано с мода или красота, луксът си личи най-вече в използваните материали: бял и черен мрамор, гипс, розов оникс и хромиран метал.
Преди около шест месеца градската управа на Париж взе решение да върне забраната за строеж на нови сгради, които надвишават 37 метра или 12 етажа. До голяма степен до това решение доведе началото на строежа на Tour Triangle – 160-метровият небостъргач по проект на Herzog & De Meuron. Основите му бяха положени през 2021 и се очаква да бъде завършен през 2026. Цената на проекта е достойна за небостъргач – 670 милиона евро. „Компактна, суперсвързана и мултифункционална градска сграда“ – така архитектите определят Triangle. Те допълват, че сградата има нисък въглероден отпечатък и ще продължи да изразходва много по-малко енергия от по-старите в региона. Филип Гужон (Philippe Goujon), кмет на 15-и район на френската столица, където Triangle би трябвало да се изправи в пълния си блясък след две години, е яростен противник на строежа и смята, че сградата не отговаря на нуждите на бизнеса, особено в светлината на последствията от пандемията. Дали строежът на небостъргача ще бъде завършен, предстои да разберем. За момента проектът му звучи повече от грандиозно: 91 351 квадратни метра, разпределени между 42 етажа, ще помещават офиси, магазини, ресторанти, хотел, обсерватория, здравен център и културно пространство. Освен това трапецовидната форма на Tour Triangle ще се вижда от източната и западната част на френската столица като тясна кула, но в пълния си ръбат блясък.